Licitație de 200 de milioane de euro pentru colectarea gunoaielor, suspendată la Sectorul 6
Reading Time: 3 minutesÎn 20 aprilie 2022, Sectorul 6 a scos la licitație delegarea prin concesiune a activității de colectare și transport a deșeurilor municipale, contract estimat la aproape 994 milioane lei (201 milioane euro) fără TVA, criteriul de atribuire fiind cel mai bun raport calitate-preț.
Cel mai mult ar cântări prețul (60%), urmat de soluțiile oferite pentru o colectare separată ”mai bună” a deșeurilor (35%), precum și de nivelul de protecție a mediului asigurat prin mijloacele de transport utilizate (5%).
Contractul ar urma să fie încheiat pe o perioadă de 10 ani, fără posibilitatea de a fi reînnoit.
Data limită pentru depunerea ofertelor era 27 iunie. La scurt timp de la lansarea licitației, au apărut însă primele contestații ale documentațiilor de atribuire.
Ce contestă firmele
Prima dintre firmele contestatoare este BRAI CATA SRL. Iată, mai jos, principalele revendicări:
- regulamentul de organizare și funcționare a Serviciului public de salubrizare din Sectorul 6 nu a fost actualizat, conform legislației în vigoare: regulamentul a fost aprobat prin HCL nr. 169/2021, hotărâre care nu este menționată în documentația de atribuire
- prevederile unei serii de acte legislative adoptate în perioada 2021-2022 nu sunt luate în considerare; în schimb, sunt menționate texte legislative care încă nu au norme de aplicare
- operatorii trebuie să identifice și să încheie contracte direct cu firme de eliminare/tratare/sortare a deșeurilor, fără ca în prealabil acestor firme să le fie delegate activitățile menționate
- valoarea contractului – 994 milioane lei/10 ani – ar fi fost calculată în mod eronat
- tariful maxim pentru utilizatorii casnici este de 10,49 lei/persoană/lună fără TVA în unele documente și de 18,41 lei/persoană/lună fără TVA în alte documente
- valoarea anuală a contractului este ”mult subevaluată”
- impunerea unei cote de profit de 5% -8% reprezintă o ”implicare abuzivă” a autorității contractante în ”strategia și eficiența unei companii”
- firmelor li se cer standarde de protecție a mediului ridicate, de exemplu Euro 6, sau dotate cu motoare hibride sau electrice
A doua firmă, RETIM ECOLOGIC SERVICE SA, susține că autoritatea locală este cea obligată să indice stațiile de tratare unde trebuie transportate deșeurile, precum și tarifele aplicabile. Enumerăm mai jos câteva din cele reclamate de RETIM:
- contestatorul consideră că autoritatea contractantă ”externalizează” practic către ofertanți ”identificarea celorlalte instalații de tratare a deșeurilor și negocierea relațiilor contractuale și a tarifelor cu aceștia”, apreciind că o asemenea cerință este ”complet nelegală”
- obiectul contractului este ”colectarea și transportul deșeurilor” și ”nu include tratarea deșeurilor”
- contestatorul susține că operațiunile de tratare a deșeurilor (sortare, depozitare, compostare), sunt ”parte din serviciul public de salubrizare”; cu alte cuvinte, primăria trebuie să asigure accesul operatorului la instalațiile de tratare ”iar nicidecum să pretindă operatorului să identifice singur aceste instalații”
- contestatorul mai cere eliminarea criteriului privind gradul de reciclare a deșeurilor, deoarece acesta nu este însoțit de cerințe ”care să permită verificarea efectivă a informațiilor furnizate de ofertanți”
- firma a mai contestat modul de calculație a prețurilor, dar și ”garanția de participare excesivă” (1,98 milioane lei fără TVA), aceasta fiind ”limita maximală prevăzută de lege”; inclusiv garanția de bună execuție (care poate depăși 4,5 milioane lei fără TVA) este considerată excesivă, deoarece ”inhibă concurența datorită cuantumului prohibitiv”
- alte aspecte contestate se referă la modalitatea de deținere a utilajelor (proprietate sau leasing), dar și la eventualelele investiții în dotări suplimentare, care sunt transferate exclusiv în sarcina operatorului, în condițiile în care acestuia din urmă nu i se oferă date relevante pentru a-și putea calibra de la început oferta
În data de 6 mai, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a suspendat procedura de achiziție, până la judecarea pe fond a cauzei.
Ciucu vrea să ”spargă” cartelul deșeurilor
După suspendarea licitației, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a reacționat pe Facebook.
”Au venit cu contestații, iar CNSC, prin subterfugii, ține licitația blocată o lună. (…) Mă aștept să o atace în justiție, mă aștept să tragă de timp, dar na… nici nu mă așteptam la altceva, sunt bani mulți. Ar fi prima licitație pe bune în acest domeniu, fără șpagă, care să spargă cartelul sectoarelor”, susține Ciprian Ciucu.
Publicația noastră a scris recent că și la Sectorul 4, licitația pentru un contract-cadru pe 5 ani, estimat la circa 300 de milioane de euro, a fost suspendată după ce trei firme (ROMPREST SERVICE SA, POLARIS M HOLDING SRL și RETIM Ecologic Service SA) au contestat documentația de atribuire.
BRAI CATA SRL, firma care a contestat licitația de la Sectorul 6, a apărut recent și în scandalul ”Romprest” de la Sectorul 1. Pe fondul scandalului cu Romprest, primarul Clotilde Armand a încheiat un contract cu Bai Cata, susținând că plătește de 7,5 ori mai puțin pentru colectarea gunoiului.
Unele publicații au acuzat că în trecut Brai Cata a avut legături cu organizația mafiotă Cosa Nostra și că în prezent lucrează ca sortator pentru Romprest, cu care primăria se afla în scandal. Jurnaliștii au mai scris că până în 2017 firma a fost controlată de magnatul Teodor Gabriel Florescu – prin Urban SA – firma care se ocupă în prezent de salubrizare în Sectorul 6.
Florescu a fost arestat în 2015 de procurorii DIICOT și a fost trimis în judecată pentru evaziune fiscală de 23 de milioane de euro, procesul penal fiind și în prezent pe rol.
Trebuie să te autentifici pentru a publica un comentariu.